تبلیغات
تدریس فناورانه - عوامل موثر در پیشرفت تحصیلی کودکان دبستانی
 
تدریس فناورانه
بهره‌گیری از فناوری اطلاعات در تدریس
درباره وبلاگ


darya-it.ir

مدیر وبلاگ : لقمان کریمی
نویسندگان
نظرسنجی
مطالب این وبلاگ تا چه اندازه برای شما مفید بوده است؟







Online User

برای اطلاع از آخرین مطالب وبلاگ ایمیل خود را وارد نموده سپس به ایمیل خود رفته و روی لینک تأیید کلیک کنید

Delivered by FeedBurner

آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

برگزفته از سایت معلم خلاق preschool education

 

  

بعضا دیده می‌شود که کودکان در بدو ورود به دبستان تفاوت‌های بارزی در درک مفاهیم از خود نشان می‌دهند. در سن 7 سالگی برخی از کودکان مفاهیم کمّیت، مسافت، عدد، فضا و اشکال را می‌فهمند، ولی بعضی از آنها درک کاملی از این مفاهیم ندارند. منشاء این اختلافات در وهله اول می‌تواند مربوط به توارث باشد. دانش آموزان دبستانی از خانواده‌های مختلف هستند و از لحاظ ژنتیکی اختلاف اساسی با هم دارند. اما تحقیقات نشان داده‌اند که تاثیر محیط بسیار بیشتر از توارث و ژنتیک است. 

 

کودکانی که قبل از سن دبستان، آموزش دیده و تجارب خوبی در خصوص محیط اطراف، ارتباط اشیاء، مفهوم موضوعات مختلف و ... کسب کرده‌اند، از نظر تفکر تحلیلی پرورش یافته و زمینه مناسبی در یادگیری مفاهیم علوم و ریاضی به دست می‌آوردند. بنابراین بدیهی است که این گروه از کودکان در درک مطالب و مفاهیم مطرح شده در دوره دبستان موفق‌تر از بقیه دانش آموزان خواهند بود.

preschool education1
البته باید توجه نمود که تنها روش آموزش موثر برای کودکان در سنین قبل از دبستان (2 تا 6 سالگی)، بازی است. بازی زبانی است که همه کودکان آن را درک می‌کنند و باید براساس سن کودک و میزان درک او طرح شود. کودکان بسیار کنجکاو بوده و مشتاق کشف دنیای اطراف خود هستند. بنابراین باید از این فرصت نهایت استفاده را کرد و برای برانگیختن یادگیری بیشتر آنها، امکانات لازم را فراهم نمود. در این راستا اولین مربیان کودکان والدین آنها هستند. در واقع آموزش و پرورش کودک و رشد ذهنی او توسط والدین پی‌ریزی شده و در دبستان مفاهیم آموزشی روی آن بنا می‌شود.

 

preschool education2

 

«پیاژه» روان‌شناس مشهور سوئیسی، چهار مرحله شناختی زیر را برای کودکان ترسیم می‌کند.

1- مرحله حسی-حرکتی از بدو تولد تا 2 سالگی
2- مرحله پیش عملیاتی از 2 تا 7 سالگی
3- عملیات محسوس (عینی) از 7 تا 11 سالگی
4- عملیات صوری از 11 تا 14 سالگی

پیاژه معتقد است که می‌توان با آموزش‌های اصولی، پیشرفت کودک از مرحله‌ای به مرحله دیگر را تسریع نمود. ولی وی با تحت فشار قرار دادن کودکان مخالف است. این روان‌شناس معتقد است که برای رشد هر مفهوم زمان مناسبی وجود دارد و از این‌رو در آموزش‌ها باید به این زمان‌ها توجه نمود. همچنین لازم به ذکر است که هر یک از این زمان‌های مناسب برای درک و رشد مفاهیم، در افراد مختلف، متفاوت است.

 

آیا شما نیز با فرزندانتان بازی می کنید؟ بازیهایی که به درک بهتر آنها از محیط اطرافشان بیانجامد؟

منبع: سایت معلم خلاق






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
جمعه 5 مهر 1392
لقمان کریمی
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر