تبلیغات
تدریس فناورانه - تدریس حروف الفبای فارسی در كلاس اول به روش جدید
 
تدریس فناورانه
بهره‌گیری از فناوری اطلاعات در تدریس
درباره وبلاگ


darya-it.ir

مدیر وبلاگ : لقمان کریمی
نویسندگان
نظرسنجی
مطالب این وبلاگ تا چه اندازه برای شما مفید بوده است؟







Online User

برای اطلاع از آخرین مطالب وبلاگ ایمیل خود را وارد نموده سپس به ایمیل خود رفته و روی لینک تأیید کلیک کنید

Delivered by FeedBurner

آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
 

باید گفت در روش های تدیس قدیمی و قبل از كتاب های بخوانیم و بنویسیم فارسی ،روش تدریس حروف الفبا به این صورت بود كه ابتدا نشانه تدریس می شد وبعد كلمه ای كه با حروف مورد نظر نوشته شده بود به دانش آموز با روش بخش كردن و صدا كشی آموزش داده می شد. به طور مثال اگر دانش آموز فقط حروف " آ ا " و "ب " را خوانده بود ،فقط می توانست كلمه های آب و بابا را كه با این حروف نوشته می شوند را بخواند و بنویسد.


                                                        



اما در روش تدریس فعلی ابتدا كلمه هایی كه در آن ها حروف مورد نظر به كار رفته به دانش آموز نشان داده می شود و بعد خود دانش آموز به طور فعال ، نشانه ی مورد نظر را در كلمه پیدا كرده و به او آموزش داده خواهد شد . به طور مثال برای تدریس نشانه ی "آ ا " این جمله ها آمده است و نشانه ی مورد نظر با رنگ دیگر نوشته شده است .       آب    آبی    دریا   آبی  .....   نشانه ی مورد نظر ما به شكل هایی كه در زبان فارسی وجود دارد در كلمه ها آمده است و بچه ها باید با تلفظ و تكرار كلمه و راهنمایی آموزگار آن ها را پیدا كرده و بدانند صدای " آ " چند شكل دارد . مواردی هست كه درخواست می كنم به آن ها توجه كنید :



1-      قبل از شروع تدریس ،شكل هایی كه مربوط به این نشانه است را به صورت پازل آماده كنید .



2-      حتما بچه ها را به صورت گروهی تقسیم بندی كنید كه در كلاس اول هر چه تعدادشان كمتر باشد ،مثلا دو یا سه نفری ،بهتر است .



3-      پازل ها را بین بچه ها تقسیم كنید و آن ها را راهنمایی كنید تا بتوانند شكل مورد نظر را آماده كنند.



4-      حالا از آن ها بخواهید در مورد شكلی كه به دست آورده اند با یكدیگر مشورت كنند.



5-      یك نفر از هر گروه گفته هایی كه بین اعضای هر گروه رد و بدل شده را برای بچه های دیگر كلاس بازگو نماید.



6-      كلمات كلیدی را به خاطر بسپارید و سعی كنید كه این كلمات حتما توسط بچه ها گفته شود . مثلا  :" بگو عزیزم ، در شكل چه چیزهایی به رنگ آبی می بینی ؟ " جواب خواهد داد : " دریا و ..."



7-      هم پایان و هم آغاز بودن یك جفت كلمه را در نگاره ها با بچه ها تمرین كرده اید و الان می توانید در این مورد هم از آن ها سؤال كنید كه چه كلماتی شنیدید كه هم پایان و هم آغاز هستند  .مثل بابا و دریا كه هم پایان هستند و روی صدای آخر تأكید نمایید ویا آب و آبی هم آغاز هستند و روی صدای اول تأكید نمایید .تفاوت نگاره ها با نشان ها در این است كه شما باید به هنگام تأكید صدای مورد نظر به شكل آن هم اشاره كنید.



8-      اصلا لذت اكتشاف را از كودكان نگیرید .فورا اشاره نكنید كه "آ" دو شكل دارد و بعد آن را معرفی كنید .بلكه با نشان دادن كارت تصاویرو معرفی شكل مورد نظر ،آن ها را به این موضوع متمركز نمایید كه ببینند ،نشانه ی مورد نظر به چه اشكالی نوشته شده است .مثال :



- " بچه ها ! به كلمه ی " آب " توجه كنید و بگویید در اول این كلمه چه صدایی را بیان می كنید ؟"



جواب :  " آ " .... 



-         خب ! خوب به شكل صدای اول نگاه كنید و شكلش را به خاطر بسپارید .



-         حالا به من بگویید  در كلمه ی دریا در آخر آن چه صدایی را بیان می كنید ؟



-         صدای " ا " ...



-         ببینید در این جا صدای  " آ " به چه شكلی آمده است ؟ وقتی در اول كلمه آمده یك شكل دارد و وقتی در آخر و وسط كلمه آمده شكلی دیگر دارد . می توانید به من بگویید  شما در كلمه ها صدای " آ " را به چند شكل دیدید ؟



-          بجه ها خودشان با دقت  و جست و جو جواب خوهند داد :به دو شكل ... اگر در دفعه های اول موفق نشدید ، باز هم جواب را خودتان نگویید با راهنمایی كردن بچه ها سعی كنید خودشان به جواب برسند .



حالا نوبت شماست كه این دو شكل را پای تابلو نوشته و با زبان كودكانه و شعر آن ها را به بچه ها معرفی كنید .....آ آ  چند شكل داره ؟ - دو شكل داره  ، دو شكل داره . با اشاره به " آ" اول .......    – به این میگن " آ " اول ...كجا میاد ؟   اول میاد همیشه به غیر از این نمیشه ، تو جدول الفبا هر كی به جای خویشه و الی آخر .



9-      حتما كتاب بنویسیم در كلاس و حضور خودتان توسط بچه ها انجام شود . به نحوه ی نوشتن بچه ها دقت كنید و اشكالاتشات را به آن ها بگویید .وقتی تمرین بنویسیم  در خانه انجام می شود شما به اشتباهات دانش آموز پی نخواهید برد .



10-    وقتی می بینید كه بچه ها چه قدر تشنه ی آموختن هستند و چگونه توانستید ، ابتدای خواندن و نوشتن را به آن ها بیاموزید ، اصلاًخسته نخواهید بود و از آموختن لذت خواهید برد . موفق باشید.


با تشکر  از دوست عزیز ناصر عباس پور مدیر سایت و
انجمن آموزگار



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
سه شنبه 26 شهریور 1392
لقمان کریمی
سه شنبه 9 آذر 1395 07:05 ب.ظ
برای تدریس تشدید چه روشی را پیشنهاد میکنید؟
چهارشنبه 19 آبان 1395 12:38 ق.ظ
با سلام ودعای خبر. دانش اموزان کلاس دوم ابتدای دارم اصلا با حروف الفبای فارسی آشنا نیستد انگار تازه آمدند مدرسه چه کار کنم راهنمای کنید ازچه روشی استفاده کنم تا جواب زوار بگیرم .ممنون
دوشنبه 10 آبان 1395 10:59 ب.ظ
سلام.من درصداکشی به مشکل خوردم بچه ها یاد نمیگیرن از چه روشی استفاده کنم؟؟
شنبه 1 آبان 1395 09:31 ق.ظ
اگه معلم از اموش وپرورش دل خوشی داشته باشه دیوانه را هم می تواند درس بدهد وای از پارتی بازی و تبعیض
شنبه 1 آبان 1395 09:29 ق.ظ
در کلاس درس من دانش اموز دیر آموز وجود دارد
پنجشنبه 15 مهر 1395 07:50 ب.ظ
سلام من به تازگی معلم اول در روستاشدم ومیخواستم ببینم باید چطور شروع کنم فعلا صداهای آا وحروف الفبا با آنها کار کردم شیوه تکلیف شب روزانه روبه چه ترتیب باید بدم وروش تدریس رو چطور شروع کنم لطفا راهنماییم کنید باتشکر
دوشنبه 12 مهر 1395 07:01 ب.ظ
سلام من امسال اولین بارمه که کلاس اول تدریس میکنم که سه تا از دانش آموزام گریه میکنن و باید مادرشون هر روز پیششون باشه وگرنه گریه میکنن..سعی کردم از راهای شاداب سازی کلاس استفاده کنم از جمله شعر و بازی و جایزه..ولی نتیجه ای نگرفتن لطفا راهنماییم کنید چون دیگه واقعا از این وضع دارم خسته میشم...ممنون
دوشنبه 16 فروردین 1395 08:56 ب.ظ
سلام من فرزندی دارم کلاس اول است قادر به یادگیری نیست یعنی علاقه به درس خواندن نداره چه کار کنم ؟
دوشنبه 16 فروردین 1395 08:52 ب.ظ
سلام من فرزندی دارم کلاس اول است قادر به یادگیری نیست یعنی علاقه به درس خواندن نداره چه کار کنم ؟
یکشنبه 15 فروردین 1395 10:58 ق.ظ
سلام و عرض ادب دختر من در حروف او استثنا و س. رو با ص خیلی اشتباه میکند روشی که در ذهنش ملکه شود رو به من بگویید لطفا .با سپاس فراوان.
چهارشنبه 26 اسفند 1394 09:12 ب.ظ
باسلام من دانشجومعلم هستم باید حرف ظ راتدریس کنم لطفامرا راهنمایی کنید. باتشکر






چهارشنبه 25 آذر 1394 07:24 ب.ظ
سلام
چطور دانش آموز کلاس اولی حروف الفبا را همیشه به خاط ر داشته باشد
یکشنبه 22 آذر 1394 07:11 ب.ظ
سلام من آموزگارکلاس اول مدرسه استثنایی هستم.دانش آموزای من حروف رونمی شناسن؟کلمه آب رومی نویسن اماآوب روتشخیص نمی دهند.یکی دیگش بلدنیست حروف روبنویسه.کلافه شدم بااین دانش آموزا،اگه راهکاری بلدهستین کمک کنید.ممنون
شنبه 21 آذر 1394 05:23 ق.ظ
فرزندم کلاس اوله قادر به یادگیری حروف نیست وآنهارا باهم اشتباه میگیرد مثلا حرف ب را از حرف ت تشخیص نمیده لطفا مرا راهنمایی کنید
چهارشنبه 4 آذر 1394 10:16 ق.ظ
ممنون میشم اگر من را راهنمایی کنید.
چهارشنبه 4 آذر 1394 10:15 ق.ظ
سلام. من دخترم کلاس اول دبستان الان دو ماه از سال تحصیلی گذشته ولی حروف الفبا را خیلی زود فراموش میکنه درس جدید که تدریس میشه خیلی مشکل داره ولغات درس های قبل فراموش میکنه.حروف به تنهایی نمیشناسه احساس میکنم کلمات رو حفظ میکنه.
دوشنبه 25 آبان 1394 08:35 ب.ظ
فرزندم قادر به یادكیری حروف الفبا نیست كلاس اولی هم هست لطفا راهنمایی كنید
شنبه 23 آبان 1394 06:33 ب.ظ
یا علی
پنجشنبه 7 آبان 1394 07:55 ق.ظ
سلام. اگه بشه کاری کرد ما هم خوشحال میشیم حقوقمون زیاد بشه با این بار سنگین کاری....
یکشنبه 29 شهریور 1394 11:07 ق.ظ
با سلام من معلم تازه کار هستم امسال کلاس اول دارم برای اینکه بچه ها پایه قوی داشته باشن چه نکاتی باید مدنظرم باشه ممنون
سه شنبه 17 شهریور 1394 09:29 ب.ظ
عالی بود متشکرم اجرکم عندا...
شنبه 25 بهمن 1393 01:14 ق.ظ
سلام،
ممنون،
استفاده کردیم،
موفق باشین،
یاعلی.
شنبه 22 آذر 1393 09:20 ب.ظ
با تشکر
پنجشنبه 13 آذر 1393 05:59 ب.ظ
سلام، ممنون همکار عزیز
همکار عزیز راجع به مشکلات مالی معلمان هم مطلب بگزارید. واقعا داریم اذیت میشیم
سه شنبه 19 آذر 1392 10:41 ب.ظ
روش تدریس


جمعه 3 آبان 1392 10:32 ق.ظ
باسلام مرسی از اموزش شما
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر